hola@obliques.cat

3 errors de comunicació a evitar per triomfar!

Voleu comunicar per transformar les injustícies i defensar els drets humans però no acabeu de saber si us n’esteu sortint? Pot ser que estigueu caient en algun d’aquests 3 errors i que podeu evitar molt fàcilment!

ERROR 1. Basar la vostra estratègia comunicativa en contrarrestar els discursos d’odi

Sabem que és molt temptador respondre quan llegim mentides i discursos que pretenen incitar l’odi i la discriminació però abans de respondre, cal que respirem profund i ens preguntem: volem que siguin aquests discursos els que marquin el punt de partida del nostre debat i dels nostres arguments? Volem donar volada a aquests missatges, encara que sigui per contradir-los? Creiem que és molt millor partir d’un altre inici, que el marquem nosaltres i que tingui per objectiu construir un futur millor. Volem ser positives i presentar quin món ens imaginem sense que això impliqui ser ingènues ni evitar exposar la complexitat d’allò que defensem.

ERROR 2. Ofegar la vostra audiència amb dades i un llenguatge massa tècnic

Per què és més vàlid oferir dades que no pas històries amb les quals generar empatia? Les persones tendim a creure aquella informació que confirma allò que ja pensem, així doncs, les dades no ens faran canviar massa d’opinió. I més quan n’hi ha tantes i cadascú en fa l’ús que vol! Això no vol dir que no puguem reforçar els nostres arguments amb una quantitat justa i equilibrada d’informació objectiva, però el punt d’entrada per connectar difícilment seran les dades. Per altra banda, fer ús d’un llenguatge massa tècnic o legal ens allunya i es pot percebre fins i tot com a pedant. Cal que trobem la manera de donar informació important de forma comprensible per a una immensa majoria. Però alerta! No us penseu que us estem dient que sigueu simplistes!

ERROR 3. No oferir alternatives ni vies per canviar la situació

Hem de donar una sortida a la situació que presentem. Si no ho fem estarem difonent que no hi ha alternativa i ens instaurarem en un context de pessimisme i desafecció. Cal que sempre exposem quins canals hi ha per revertir la situació injusta i mostrar quins passos pot seguir cada persona per formar part d’aquest canvi. Ep! Però parlem de passos senzills! Si volem que tingui èxit la nostra campanya, hem de demanar una sola acció concreta i clara perquè sigui fàcil dur-la a terme.